|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مصاحبه کرمان امروز با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای

محمدرضا بختیاری در مصاحبه با خبرنگار کرمان امروز وضعیت منابع آبی استان را تشریح کرد

 

ایشان اظهار داشت : استان کرمان حدود 7 میلیارد متر مکعب آب درسال مصرف دارد که حدود 6.2 میلیارد متر مکعب آن از منابع آب زیرزمینی تامین می شود و مابقی از آبهای سطحی. برخلاف تصور مردم که استان کرمان را استانی خشک می دانند باید بگویم که کرمان منابع آبی بسیار خوبی دارد که بیشتر در مرکز و جنوب کرمان است اما مشکلی که گریبان کرمان را گرفته ، مصرف بسیار زیاد در بخش کشاورزی است. شاید تعجب کنید اگر بگویم که مصرف آب کشاورزی در استان کرمان برابر با مصرف آب شرب کل کشور است. از آن 7میلیارد متر مکعب که گفته شد، حدود 6.6میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف می شود و باقی مانده در صنعت و خانه ها مصرف می شود. یعنی حدود 95 درصد آب استان در کشاورزی و 1 درصد در صنعت استفاده می شود و 4درصد مصرف شرب خانگی داریم که این یک فاجعه است.
در رابطه با بارندگی نیز اوضاع خوبی نداریم. امسال در شمال استان بارندگی بد نبود، اما در جنوب حتی بارندگی منفی –نسبت به سال گذشته- داشته ایم که زنگ اخطار را به صدا در آورده است. دیگر لفظ خشکسالی برای استان کرمان درست نیست. زمانی می توانیم بگوییم منطقه ای دچار خشکسالی است که یک یا چند سال به صورت موقت خشکسالی داشته باشیم، اما در رابطه با استان کرمان دیگر باید بگوییم که این استان دچار تغییر اقلیم شده است و دیگر کرمان اقلیم و منطقه ای خشک محسوب می شود. هجده سال است که کرمان درگیر خشکسالی است بنابراین دیگر نمی توان به آن خشکسالی گفت.
به هر حال در این زمینه اشتباهاتی هم رخ می دهد و برخی رسانه ها بدون نظرات کارشناسی خبر منتشر می کنند. حقیقت این است که کشور دچار تغییر اقیلم شده است و کرمان از همه جا بدتر است.
وی در ادامه افزود : هیچ راهی به غیر از صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی نیست. تنها راه نجات کشور و البته استان کرمان این است که در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی شود. در کشور و استان ما صنعت تنها 1 یا 2 درصد از میزان مصرف را به خود اختصاص داده است و این بسیار بد است زیرا در کشورهای پیشرفته حدود 60درصد از مصرف آب مربوط به صنعت است و مصرف آب بسیار درآمد زا است که این روند در کشور ایران متاسفانه برعکس است. نکته مثبت در رابطه با صنعت این است که در صنعت، مصرف آب بسیار کمتر از کشاورزی است و درآمد آن بسیار بیشتر است. در این راستا رسانه ها با همکاری دولت و مردم باید مصرف آب کشاورزی را با فرهنگ سازی و البته پیشنهاد آبیاری تحت فشار و پیشرفته،کم کنند تا مشکل کم آبی مرتفع شود.
ایشان اظهار داشت : باید دانست که دیگر دوران آبیاری غرق آبی گذشته است و اگر کشاورزی بر این روش اصرار ورزد، به کشور و آینده فرزندانش خیانت کرده است. باید این صحبت ها را به گوش کشاورزان رساند. آبیاری غرق آبی مصیبت است و باید خیلی سریع به سمت آبیاری های مدرن حرکت کنیم در غیر این صورت تا چند سال دیگر با آینده ای وحشتناک روبه رو خواهیم شد. در چند سال گذشته در زمینه ی آب مشکلات بسیاری متولد شد و حرکت رو به عقبی داشتیم که دلایل گوناگونی داشت. در عین حال با عنایت خداوند در یکسال گذشته در زمینه اجرای پروژه ها، پیشرفت بسیار خوبی داشتیم و بیشترین اعتبارات را در بین استان های کشور دریافت کردیم و همدلی و همکاری مسوولان در این روند بسیار مفید واقع شد. این همکاری ها و البته لطف خداوند باعث شد که رتبه ی اعتبارات آب منطقه ای کرمان از 18 به 3 صعود پیدا کند.
محمدرضا بختیاری گفت : ما در آب منطقه ای کرمان امیدواریم که بتوانیم مشکل کم آبی را مرتفع کنیم و برای مردم مفید باشیم. می توان گفت که امروز این شرکت در استان کرمان بزرگ ترین دستگاه اجرایی است و بیشترین حجم پروژه در حال اجرا را دارد.
البته هنوز راه زیادی باقی مانده است و طرح هایی مثل همیاران آب(پلیس آب) و نصب کنتورهای هوشمند نیز در حال اجرا هستند.
خوشبختانه در این مدت اخیر به همت آقای استاندار، معاونان ایشان و مدیران دیگر دستگاهها،کارهای بزرگی انجام شده است که جای بسی امیدواری است. امیدواریم با اجرای طرح های انتقال آب به کرمان بسیاری از مشکلات حل شود.
در خصوص طرحهای انتقال آب ایشان افزود : با عنایت خداوند، به زودی بزرگترین تونل انتقال آب در خاورمیانه و سومین تونل بزرگ دنیا در کرمان با طول 38 کیلومتر احداث خواهد شد. این تونل از شهرستان رابر به قریه العرب متصل خواهد شد و آب را از رابر به صورت ثقلی و بدون نیاز به پمپاژ به کرمان انتقال خواهد داد.
این پروژه در حال آماده سازی است و شاید بتوان گفت که به اندازه ی کل پروژه های استان در این طرح فعالیت می شود و اشتغال زایی شده است. به امید خداوند بعد از ماه مبارک رمضان عملیات آماده سازی تمام خواهد شد و پروژه استارت می خورد. این تونل حدود 1200میلیارد تومان هزینه خواهد برد که قرارگاه خاتم الانبیا اجرای آن را بر عهده گرفته است.
نکته جالب توجه این است که این پروژه یعنی پروژه ی صفارود می تواند در بحث انتقال آب از دریای عمان نیز موثر باشد و در آینده مفید خواهد بود.
وی در پایان گفت : از نشریه کرمان امروز نیز تشکر می کنم که به همه ی جوانب مورد توجه جامعه می پردازد و دلسوزانه به موضوعات رسیدگی می کند.

کد خبر: 176
  تاریخ خبر : 1394/03/18
  آخرین به‌روزرسانی : 1394/03/20
 کارشناس روابط عمومی
 1162
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 30
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 193
  • بازدید دیروز : 10,279
  • کل بازدید : 8,220,307
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 13:16:26
  • شناسه IP شما : 3.137.162.110

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :