|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

طرح‌های آب با توجه به شرایط حوضه‌ها اولویت‌بندی می‌شوند

در احداث سد شفارود، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست با هم هماهنگ هستند، طرح بازنگری شده و بنابر مصالح زیست‌محیطی علاوه بر کاهش حجم مخزن،‌ ارتفاع سد نیز کاهش یافته است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: طرح‌های آبی تعطیل نخواهند شد، ولی با توجه به شرایط خاص حوضه‌ها اولویت‌بندی می‌شوند.
مهندس "محمد حاج‌رسولیها" در نشست خبری که در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، با اشاره به اهمیت سدها در تامین آب شرب شهرها گفت: اولویت ما تامین آب شرب است و هم‌اکنون 49 سد استراتژیک در داخل کشور وجود دارد که وظیفه تامین آب شرب را به عهده دارند.
وی با اشاره به مشکلات مربوط به سد شفارود در استان گیلان گفت: سد شفارود استان گیلان نیز از این امر مستثنی نیست و برای افق 1420 ضرورت ایجاب می‌کند این سد احداث شود؛ مشکل این سد نیز در حال مرتفع شدن است.
حاج‌رسولیها افزود: در احداث سد شفارود، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست با هم هماهنگ هستند، طرح بازنگری شده و بنابر مصالح زیست‌محیطی علاوه بر کاهش حجم مخزن،‌ ارتفاع سد نیز کاهش یافته است.
وی ادامه داد: مشکلات مربوط به سد شفارود در حال مرتفع شدن است و احداث این سد برای تامین آب شرب شهرهای پره‌سر و تالش تا افق 1420 ضروری است.
حاج‌رسولیها در ادامه با بیان اینکه مطالعات این سد قبل از سال 90 انجام شده و مجوزهای لازم را از سازمان محیط زیست اخذ نموده و طرح، مراحل اجرایی خود را آغاز کرده است، افزود: در طراحی اولیه 354 هکتار از اراضی جنگلی به زیر آب می‌رفت که در بازنگری‌های بعدی و نشست‌ها و جلسات مکرر با تیم کارشناسی وزارت نیرو و سازمان محیط زیست قرار شد با کاهش حجم مخزن سد به حدود 176 هکتار از اراضی جنگلی و همچنین کاهش ارتفاع، بخش وسیعی از ‌مشکلات این سد مرتفع شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه اگر سد بیجار در سال گذشته به بهره‌برداری نمی‌رسید، چند شهر گیلان از جمله، رشت و لاهیجان با چالش جدی آب شرب مواجه می‌شدند، گفت: امسال توانستیم برای اولین بار از ظرفیت سد سفیدرود برای بخش کشاورزی منطقه نیز استفاده کنیم.
وی در خصوص تامین آب شرب تهران از منابع مختلف،‌ با بیان اینکه طبق مدل نرمال در تقسیم آب، عمدتا حدود 60 درصد آب شرب از منابع آب سطحی و 40 درصد از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود، افزود: این مدل در شرایط ترسالی و خشکسالی دستخوش تغییر می‌شود، به‌طوریکه درسال‌های ترسالی ممکن است از 70 درصد آب‌های سطحی و 30 درصد از آب‌های زیرزمینی تامین شود و در زمان خشکسالی ممکن است آب شرب از 50 درصد آب‌های سطحی و 50 درصد منابع زیرزمینی تامین شود.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه در اواخر مهرماه گذشته پیش‌بینی می‌شد که در سال جاری از منابع آب سطحی و زیرزمینی به‌صورت 50 درصدی استفاده کنیم، ولی با حجم بارش‌ها استفاده از منابع آب سطحی به 57 درصد رسید، ادامه داد: ذخیره آب سدهای تهران هم‌اکنون 757 میلیون مترمکعب است که بخشی از آن برای سال آبی 94 و 95 نگهداری خواهد شد.
وی در خصوص طرح بازنگری احداث سدها گفت: در حال حاضر احداث 119 سد در کشور در حال اجرا بوده است، ولی با توجه به تغییر اقلیم کشور و کاهش بارندگی‌ها، میانگین بارش‌ها از 250 میلی‌متر به 219 میلی‌متر و در 5 ساله اخیر به 203 میلی‌متر رسیده است.
وی با بیان اینکه افزایش 1.2 درجه حرارت در کشور و کاهش منابع آب تجدیدپذیر به 104 میلیارد مترمکعب که کاهش حدود 35 میلیارد مترمکعب آن مربوط به 5 سال اخیر است، گفت: در بازنگری‌ها بیشترین حساسیت مربوط به حوضه کرخه و سفیدرود است و این باعث شده برخی پروژه‌های این حوضه‌ها در اولویت قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور ادامه داد: طرح‌های آبی تعطیل نخواهند شد، ولی با توجه به شرایط خاص حوضه‌ها اولویت‌بندی می‌شوند که در همین راستا حدود 25 تا 27 سد در اولویت دوم قرار خواهند گرفت.
وی با اشاره به برنامه ششم و راهبردهای دهگانه آن که احکام آن تدوین شده است، افزود: این راهبردها شامل، مباحث مدیریت به‌هم پیوسته، دیپلماسی آب و ذی‌نفعان، تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، ارتقای بهره‌وری و ارزش اقتصادی آب، آمایش سرزمین، آب‌های غیرمتعارف و تنوع بخشی و جمع‌آوری فاضلاب و بازچرخانی آب است که تامین آب نیروگاه همدان از پساب فاضلاب این شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.
حاج‌رسولیها درخصوص برنامه وزارت نیرو برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه مهارلو گفت: تالاب‌ها انتهای حوضه و آخرین مصرف‌کننده‌ها هستند و بارندگی در میان حوضه‌ها شرایط را مطلوب‌تر می کند و وزارت نیرو با برنامه تعادل‌بخشی به آب‌های زیرزمینی و کنترل برداشت‌ها در حوالی تالاب‌ها تلاش می‌کند تا در احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها نقش مثمرثمری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه 609 محدوده تعادل بخشی در کشور داریم، بیان داشت: دشت‌هایی انتخاب شده که با ایجاد کنترل برداشت از آنها بتوانیم منابع بیشتری را حفظ کنیم و این تالاب‌ها که مشکل اصلی آنها کاهش بارندگی است اصلاح شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور طول رودخانه‌های کشور را 146 هزار کیلومتر ذکر کرد و افزود: از این میزان 70 هزار کیلومتر رودخانه دائمی و 76 هزار کیلومتر رودخانه فصلی است که وزارت نیرو برای همه آنها برنامه‌های خاصی تدوین کرده است.
وی افزود: با مطالعه تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها، روپر گذاری و ساماندهی رودخانه‌ها تلاش داریم نسبت به ساماندهی بیشتر رودخانه‌ها و مدیریت آب از بروز مشکلات و حوادث غیر مترقبه جلوگیری کنیم.
حاج‌رسولیها میزان اعتبار لازم برای ساماندهی رودخانه‌های کشور را دو هزار میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: در زمان بروز سیلاب اخیر تمامی مکان‌های تهران و البرز که حادثه در آنها اتفاق افتاد دارای نقشه کامل حریم و بستر بودند و از قبل نیز به کسانی که در آن محدوده‌ها ساکن بودند اخطار و هشدارهای لازم داده شده بود، ولی بی‌توجهی آنان سبب بروز حادثه تلخی شد.
وی کل اعتبارات در بخش آب و آب و فاضلاب در سال 94 را شش هزار و 400 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این رقم یک هزار و 200 میلیارد تومان مربوط به اعتبارات طرح‌های فاضلاب، 700 میلیارد تومان برای طرح‌های آب‌رسانی، 500 میلیارد تومان برای اصلاح و بازسازی شبکه‌های روستایی و سه هزار میلیارد تومان نیز برای طرح‌های منابع آب زیرزمینی در نظر گرفته شده است.
کد خبر: 246
  تاریخ خبر : 1394/05/14
  آخرین به‌روزرسانی : 1394/05/14
 کارشناس روابط عمومی
 877
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 80
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 6,662
  • بازدید دیروز : 5,298
  • کل بازدید : 8,216,497
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 13:16:26
  • شناسه IP شما : 3.17.162.247

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :