|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مصاحبه معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای با خبرگزاری مهر

مهندس علیزاده گفت : کاهش نزولات جوی کرمان باعث کاهش ۸۰ تا ۱۴۰ سانتیمتر در مخزن آبخوان شده است.

معاون طرح و توسعه در مورد افت سطح آب آبخوان کرمان و تأمین آب شرب کرمان از منابع آب سطحی استان (تونل انتقال آب به کرمان ازسدصفارود) و خارج از استان (خط لوله ی انتقال آب به کرمان از بهشت آباد) مصاحبه ای باخبرگزاری مهر داشت.

مهندس علیزاده گفت: کاهش نزولات جوی کرمان ۸۰ تا۱۴۰ سانتیمتر در مخزن آبخوان کاهش ایجاد کرده است.

ابراهیم علیزاده در محل سالن کنفرانس پروژه تونل انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری (صفارود) با تبریک دهه کرامت افزود : استان کرمان با اقلیم گرم و خشک به طور متوسط در سال ۱۲۵ میلیمتر بارش دارد و این موضوع نشان از کمبود نزولات جوی است که باعث شده است به طور متوسط بین ۸۰ تا ۱۴۰ سانتی متر افت ارتفاعی درسطح کسری مخزن آبخوان داشته باشد.

معاون طرح و توسعه آب منطقه ای کرمان ادامه داد: مجموع افت ارتفاعی اب آبخوان در ۱۵ سال گذشته در دشت صوغان ۳۵ متر و در دولت آباد ۲۹ متر و در زرند ۲۱ متر افت داشته است.

وی در ادامه مجموع کسری (بیلان منفی) مخزن دشت رفسنجان را در ۱۵ سال گذشته ۲۳۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: متوسط هدایت الکتریکی آب (EC) در دشت سیریز ۱۰ هزار و راور ۹۹۰۰ بوده است.

علیزاده میزان آب شرب استفاده شده از آب زیرزمینی را در استان کرمان تقریبا بیش از ۹۷ درصد اعلام کرد و افزود: این یکی از مشکلات اساسی منابع آب شرب در استان است که متاسفانه لحاظ کمیت و کیفیت رو به تنزل است.

وی در ادامه استان هایی  را که آب شرب مردم را وصل به منابع آب سطحی مطمئن کرده اند موفق دانست و بیان داشت: مجوزهای صادر شده جهت جابه جایی چاه ها در استان کرمان باعث کاهش روزبه روز کیفیت و کمیت آب شده و همچنین برداشت های بی رویه آب نیز باعث بروزنشست هایی در زمین می شود.

وی از چالش های اساسی آب شرب استان کرمان به کمبود آب شرب و حفر چاه جدید اشاره کرد و گفت: حفر چاه جدید با توجه به شرایط و فواصل حریمی خصوصا در شهرهای بزرگ با مشکل روبه رو است و جابه جایی های مکرر چاه های موجود نیز همچنین با هینه های بالا همراه است.

علیزاده اضافه کرد: کاهش کیفیت آب، شوری آب و تامین ۹۷ درصد آب شرب استان از منابع آب زیرزمینی و عدم وجود منابع آب پایدار در استان از چالش های اساسی آب شرب استان به شمار می رود.

وی در ادامه از جمله راهکارهای کوتاه مدت شرکت آب منطقه ای کرمان برای برون رفت از این چالش ها را استفاده از منابع آب موجود، خرید چاه های کشاورزی و تغییر نوع مصرف آن ها به شرب نام برد.

علیزاده بیان داشت: طرح های میان مدت و بلندمت بهشت آباد که مربوط به شهرستان های شمالی استان کرمان، شهرستان کرمان و طرح انتقال آب از راهکارهای طرح جامع آب شرب است.

وی در رابطه با تونل انتقال آب کرمان گفت: تونل انتقال آب کرمان بخشی از سامانه ی انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری (صفارود) به شهر کرمان بوده که بزرگترین تونل انتقال آب در خاورمیانه به طول تقریبی ۳۸ کیلومتر می باشد.

وی افزود: این تونل به صورت تمام مکانیزه توسط ماشین حفار TBM حفاری می شود که از دو قطعه به طول تقریبی ۱۸ کیلومتر تشکیل شده است دو دستگاه حفار توسط تونل دسترسی به طول تقریبی ۲۶۰۰ متر دمونتاژ خواهند شد که حفاری تونل دسترسی به صورت  تلفیقی از دو روش سنتی و نیمه مکانیزه انجام می شود موقعیت تونل دسترسی مابین دو قطعه شمالی و جنوبی به فاصله تقریبی ۱۹ کیلومتر از طرفین خواهد بود.

وی با بیان اینکه تونل انتقال آب تاکنون ۳۲۰۰ متر از تونل در قطعه ی شمالی حفاری شده است گفت: همچنین  ۲۰ متر در تونل جنوبی و ۱۶۰ متر نیز در تونل دسترسی حفاری شده است.

علیزاده گفت: آب شرب مشکلی ندارد و اما اگر روند استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی را داشته باشیم و از آب های سطحی استفاده نکنیم بی شک به مشکل برخواهیم خورد.

وی با اشاره به آزمایشاتی که در خصوص آب روستایی و شهری انجام شده است افزود: تا کنون هیچ مشکلی در آب شرب استان وجود نداشته اما این دلیل نمی شود که از بروز مشکلات جدی در خصوص استفاده نکردن از آب های سطحی پیشگیری نکنیم.

وی پروژه ی تونل را یک دانشگاه اعلام کرد و گفت: این پروژه می تواند نماد و الگویی برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه باشد و ما از تمام صاحب نظران و دانشجویان رشته دکتری و تز دکتری بسیار استقبال خواهیم کرد.

کد خبر: 589
  تاریخ خبر : 1395/05/31
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/05/31
 کارشناس روابط عمومی
 1030
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 27
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 1,517
  • بازدید دیروز : 4,952
  • کل بازدید : 8,175,804
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 10:47:15
  • شناسه IP شما : 3.145.183.137

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :