|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

عملیات اجرایی حفر تونل انتقال آب شهرکرمان تا 2 ماه آینده آغاز خواهد شد

استاندار کرمان از آغاز عملیات اجرایی حفر بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه تا 2 ماه آینده خبر داد و گفت: با انتقال 700 میلیون مترمکعب آب از طریق تونل آبی به کرمان، مشکل آب استان تا چند نسل آینده حل خواهد شد.

علیرضا رزم حسینی عصر سه شنبه به همراه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان, اعضای شورای تأمین و اداری استان از تجهیز کارگاه تونل انتقال آب از سد صفارود به کرمان بازدید کرد و در حاشیه این بازدید، افزود:با انتقال آب شرب از سد صفارود، آب به شهر کرمان و شهرهای جدید وارد شده و بحران آب شرب و صنعت استان ظرف چند سال آینده رفع می شود.

وی با تاکید براینکه پروژه انتقال آب از سد صفارود به کرمان سرعت خوبی داشته است، خاطر نشان کرد: انتقال آب به کرمان طرح بزرگ و ملی است که با حمایت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و دعای مردم آغاز شده و وزارت نیرو به این طرح توجه دارد و اعتبارات خوبی به آن اختصاص داده است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه تصمیم گرفته ایم در دولت یازدهم مشکل آب استان کرمان را رفع نمائیم، یادآور شد: با تلاش های استانداری، آب منطقه ای و وزارت نیرو، دستگاه «بی تی ام» به استان منتقل و کارگاه حفر تونل در حال تجهیز است و به زودی عملیات اجرایی حفر بزرگترین تونل انتقال آب در خاورمیانه آغاز خواهد شد.

رزم حسینی گفت: خط دوم آب شیرین از خلیج فارس نیزطی یک ماه آینده آغاز خواهد شد که امید است در پنج سال آینده، مشکل آب استان کرمان رفع شود.

وی ضمن تشکر از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، یادآور شد: حضرت آیت الله جعفری همواره دغدغه تأمین آب کرمان را داشته اند و به همین جهت امروز شخصأ برای بازدید حضور پیدا کرده اند.

 استاندار کرمان افزود: انتقال آب به کرمان کار بزرگی است که امروز همزمان با اتمام خوب مذاکرات هسته ای، در حال انجام است و امید است کار بزرگی برای مردم کرمان صورت بگیرد.

در ادامه این بازدید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرماناز زحمات استاندار کرمان در جهت حل مشکل کم‌آبی در استان قدردانی کرد و گفت: بنده از 30 سال گذشته به همه روسای جمهور وقت و استانداران این مشکل را گوشزد کرده ام که آینده کرمان آینده‌ای سخت و دشواری است مگر اینکه مسئولین به فکر بوده و کار اساسی انجام بدهند.

آیت الله سید یحیی جعفری خاطر نشان کرد: خوشبختانه با حضور رزم حسینی در استان کرمان، اقدامات ارزشمندی برای حل مشکل کم آبی انجام شده لذا از ایشان و دست اندرکاران طرح تشکر می کنم.

وی افزود: امید است اجرای طرح انتقال آب همانطور که با سرعت آغاز شده است، تا انتها نیز پیش برود و در مدت اعلام شده، آب به کرمان برسد.

در ادامه نیز مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان با بیان اینکه انتقال آب از سد صفارود به کرمان یک هزار و 400 میلیارد تومان هزینه دارد افزود: تونل انتقال آب شرب از سد صفارود به شهر کرمان به طول 38 کیلومتر می باشد که بزرگ ترین تونل آبی خاورمیانه و سومین تونل بزرگ آبی در دنیا می باشد و60 میلیون مترمکعب آب معادل 2 هزار لیتر در ثانیه را انتقال می دهد.

محمدرضا بختیاری یادآور شد: قرارداد اجرای تونل با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) است که مقرر گردیده است طی مدت 60 ماه این کار صورت گیرد و در صورتی که تامین مالی شود، بنا به تاکید استاندار 40 ماهه به پایان خواهد رسید.

وی با تاکید براینکه با انتقال آب شرب از صفارود به کرمان، مشکل آب شرب کرمان تا 15 سال آینده حل خواهد شد و برای بعد از آن باید از دریای عمان یا بهشت آباد آب منتقل شود، خاطر نشان کرد: امید است طی چند سال آینده بتوانیم منابع آب استان را از آب های سطحی تامین کنیم ضمن آنکه برای تامین آب شهرهای شرقی استان نیز از سد نساء آب انتقال داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان با اشاره به اینکه دستگاه «بی تی ام» به منظور حفر تونل را در اختیار داریم که دارای چند قسمت بوده و با دستگاه بک آپ پشتیبانی می شود و کار حفاری را انجام خواهد داد، افزود: عملیات حفاری تونل دو ماه آینده آغاز می شود و همزمان با حفاری، سگمنت گذاری و تزریق بتن توسط دستگاه «بی تی ام» نیز انجام خواهد شد.

استاندار کرمان به همراه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان, اعضای شورای تأمین و اداری استان در ادامه از طرح تصفیه خانه آب شرب شهر کرمان بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، مطابق مطالعات مهندسین مشاور مهاب قدس بر روی مدل ریاضی آب زیرزمینی دشت های کرمان، بردسیر، گلزار و بهرامجرد، بیلان آب های زیرزمینی در مناطق مذکور منفی است و در حال حاضر تامین آب مورد نیاز شهر کرمان غالبا از منابع آب زیرزمینی( چاه ها و قنوات) مشتمل بر 42 حلقه چاه و تعدادی رشته قنات تامین می شود که با روند فعلی رشد جمعیت تا سال 1400 جمعیت شهر کرمان از یک میلیون نفر گذشته و آب مورد نیاز سالانه به حدود بیش از 100 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

به منظور تامین بخشی از آب مورد نیاز شهر کرمان، انتقال آب از منابع آبی مطمئن در دستور کار قرار گرفته است به این منظور سامانه انتقال آب کرمان طراحی شده و در دست اجرا است.

این سامانه متشکل از سد سرمشک، سد صفارود، ایستگاه پمپاژ و خط لوله، تونل انتقال آب، خط لوله با جریان ثقلی، تصفیه خانه و مخازن ذخیره آب می باشد.

هدف از احداث تونل انتقال آب کرمان ظرفیت سازی جهت انتقال آب با دبی 22 متر مکعب بر ثانیه به منظور تامین بخشی از نیاز آب شهر کرمان از منابع آبی مطمئن است.

تونل در راستای شمالی-جنوبی در دل سلسله کوه های هزار و لاله زار به طول 38 کیلومتر طراحی شده است، ورودی تونل در نزدیکی روستای گنجان( از توابع شهرستان رابر) و خروجی آن در فاصله 3 کیلومتری روستای گلزار ( از توابع شهرستان بردسیر) قرار دارد.

تونل اصلی توسط یک رشته تونل دسترسی به طول 2540 در منطقه شیرینک-سرزه، به دو قطعه جنوبی و شمالی هر یک به طول 19 کیلومتر تقسیم می شود و مدت زمان اجرای تونل 60 ماه خواهد بود که شروع آن از خرداد 1394 است.

کد خبر: 235
  تاریخ خبر : 1394/04/24
  آخرین به‌روزرسانی : 1394/05/12
 کارشناس روابط عمومی
 1098
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 37
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 1,080
  • بازدید دیروز : 5,339
  • کل بازدید : 8,183,774
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 11:10:26
  • شناسه IP شما : 3.140.185.147

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :