|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بررسی مشکلات پروژه های آب منطقه ای در شهرستان بم

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کرمان در جلسه بررسی مشکلات پروژه های آب منطقه ای در شهرستان بم به تشریح آخرین وضعیت اجرای پروژه انتقال آب سد نساء به بم و بروات، پرداخت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان، محسن امیری در جلسه بررسی مشکلات پروژه‌های آب منطقه‌ای در بم با بیان اینکه این طرح مهمترین پروژه ما محسوب می شود که در سال ۹۸ تنها ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اکنون بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: در بودجه سال ۹۹ مبلغ ۳۹ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده بود که با رایزنی مسئولان استانی و شهرستانی مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان دریافت شد.

وی ادامه داد: عوامل متعددی باعث وقفه در روند این پروژه شد که از جمله آن‌ها می توان به افزایش قیمت‌ها، شیوع ویروس کرونا، جلوگیری ۲۸ روزه اهالی روستای طَرَز و بحث کمبود سیمان که هنوز هم مشکل‌ساز است اشاره کرد.

امیری خاطرنشان‌کرد: اینک پیمانکار مبلغ ۹۰ میلیارد تومان طلب دارد که باوجود این مبلغ هنوز کارگاه البته با سرعت کمتری فعال است. وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که با توجه به قولی‌ که به مردم داده‌اند آب خام طی ۲ ماه آینده به شهرهای بم و بروات برسد.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای کرمان تصریح‌کرد: برای این پروژه با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون مبلغ  ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار خرج شده و برای ۲۵ درصد باقی مانده نیز به ۳۰۰ میلیارد تومام اعتبار نیاز است.

به گفته امیری با گذشت ۱۰ سال باید هر چه سریعتر این پروژه جمع شود زیرا دیگر پیمانکارها هم وارد فاز ضرر شده‌اند. وی بیان کرد:سال گذشته عنوان شد اگر بتوانیم مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار بگیریم این پروژه به پایان خواهد رسید و بقیه مطالبات پیمانکار خواهد شد که این پول به صورت کامل تخصیص یافت.

از دیگر پروژه های مطرح در این جلسه سرریز آب سد نسا بود که معاون آب منطقه ای کرمان در باره آن توضیح داد: سال گذشته موفق شدیم طی مکاتبه و پیگیری صورت گرفته از طریق وزیر نیرو مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه اعتبار جذب کنیم و آن را به مرحله مناقصه بگذاریم که پیمانکاری با مبلغ ۵۸ میلیارد تومان برنده شد.

امیری بیان کرد:این پروژه مرمت و بازسازی حوضچه های پایین دست سدنسا که در سیلاب سال۹۵ تخریب شد و فنس کشی دور دریاچه را شامل می شود. وی گفت: این پروژه از برنامه زمان بندی جلو است و امیدواریم تا آذرماه سال‌جاری پایان یابد تا سیلاب‌های امسال مشکلی برای آن ایجاد نکند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کرمان در ادامه درباره پروژه تغذیه مصنوعی آدوری بم نیز گفت: این پروژه حدود ۲۵ سال قبل اجرا شده بود اما در سیلابی که چندسال قبل آمد تخریب شد و برای مرمت و بازسازی آن طرحی ارایه شده بود.

امیری اظهار داشت: قرارداد این پروژه مبلغ ۱۴ و دو دهم میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۳۱ درصد است که تاکنون فقط ۴۰۰ میلیون تومان به پیمانکار پرداخت شده و اینک مطالبات این پیمانکار حدود ۷ میلیارد تومان است .

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای کرمان اذعان داشت: برای تکمیل پروژه آدوری به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدوارم از محل اعتبارات شهرستان بتوانیم به پروژه‌های آدوری و پل اسفیکان کمک شود وگرنه بااین شرایط در ۲ ماه آینده این پروژه‌ها تعطیل خواهند شد .

امیری درباره پروژه پل اسفیکان نیز اظهار نگرانی کرد و گفت:  این پروژه شرایط مناسبی ندارد و در خطر است زیرا سیلاب سال گذشته مقداری از کار را تخریب کرد. وی ادامه داد: قرارداد پروژه پل اسفیکان نزدیک به ۵ میلیارد تومان است که برای تکمیل به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

امیری اظهار داشت: سال گذشته مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آب خام نیاز داشتیم که تنها مبلغ ۶ میلیارد آن نقد بود و ۲۱۴ میلیارد تومان مابقی اسناد خزانه بودند که حفظ قدرت خرید آنها ۴۰ درصد است.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای کرمان گفت: شهرستان بم بدلیل پتانسیل آبی خوب، بیشترین پروژه‌ها را در شهرستان‌های استان کرمان به صورت همزمان در حال انجام دارد و بزودی مناقصه پنجمین پروژه یعنی انتقال آب سدنسا به شهرهای نرماشیر،فهرج و ریگان که به طول ۲۰۰ کیلومتر است برگزار خواهد شد. وی افزود: متاسفانه تمام پروژه‌های منابع آب وارد سیکل (دور) معیوبی شده‌اند و باتوجه به اینکه کرمان با بحران آب روبرو است اگر تمام اعتبارات نیز سمت آب برود شاید تنها ۲۰ درصد مشکلات حل شود.

کد خبر: 3426
  تاریخ خبر : 1400/04/29
  آخرین به‌روزرسانی : 1400/04/29
 افضلی کارشناس امور فرهنگی
 2912
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 32
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 8,635
  • بازدید دیروز : 5,744
  • کل بازدید : 8,101,490
  • آخرین به روزرسانی : 1402/12/28 11:42:09
  • شناسه IP شما : 107.21.176.63

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :