فاطمه زندی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح داناب به صورت مشترک بین وزارت نیرو و آموزش و پرورش از سال ۱۳۹۸ شکل گرفته و کرمان یکی از استان های پایلوت این طرح است و دبیرخانه آن نیز در کرمان قرار دارد.
وی تصریح کرد: بر اساس تعریف و تقسیم وظایف در وزارت نیرو، آموزش و آگاهی درباره آب به کودکان در دوران ابتدایی بر عهده شرکت مهندسی آب و فاضلاب و شرکت های تابعه و آموزش نوجوانان در قالب طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) در دوره دبیرستان جزو وظایف شرکت مدیریت منابع آب و شرکت های تابعه آب منطقه ای است.
مسئول اجرای طرح داناب شرکت آب منطقه ای استان کرمان اظهار داشت: این طرح در راستای زندگی و سازگاری با کم آبی و توجه ویژه به مشکل خشکسالی، تغییر اقلیم، سیلاب های موسمی، کیفیت آب، محیط زیست و مدیریت مشارکتی با محوریت شعار "آبهایزیرزمینی، نادیدنی را دیدنی کنیم"، به همت آموزگاران، و تلاش متعهدانه مدیران و کارشناسان منابع آب شرکت های آب منطقه ای در سراسر کشور از جمله استان کرمان اجرا می شود.
وی تاکید کرد: مدیریت منابع آب تنها به دولت ها منوط نمی شود و نقش مردم و ذینفعان در این میان پررنگ است و ذینفعان دارای آگاهی و دانش در عرصه محیط زیست و منابع آب می توانند جهتگیری و رفتار مناسبی به این مقوله داشته باشند.
زندی با اشاره به کاهش بارندگی در کشور و استان کرمان بیان کرد: با وجود کمبود منابع آب، متاسفانه مصرف آب در بخش کشاورزی، آشامیدنی و صنعت ما از متوسط کشورهای توسعه یافته بالاتر است و راندمان آب در بخش کشاورزی و صنعت با کشورهای توسعه یافته فاصله زیاد دارد.
وی ادامه داد: نیاکان ما از گذشته بینش و رفتار درستی نسبت به آب داشته اند که با مصرف آب در بخش های خانگی، کشاورزی و با اقلیم و کمآبی حاکم بر آن، سازگار بوده است.
وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان به عنوان نسل آینده و امیدان ایران باید آموزش های مرتبط با رفتار درست با آب را فرا بگیرند و ارزش واقعی آب را درک کنند.
کارشناس مدیریت محیط زیست و حفاظت کیفی منابع آب شرکت آب منطقه ای کرمان خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم آگاهی رسانی و بالا بردن سطح فرهنگ عمومی جامعه مصرف درست آب باید باشد و در این راستا نقش آموزش دانش آموزان به عنوان نسل آموزش پذیر و آیندهساز، میتواند بسیار موثر باشد.
وی گفت: وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی، سیمای آب، وضعیت منابع آب، خشکسالی ها، هدررفتن ها، تغییر اقلیم، تغییرات کمی و کیفی منابع آب، سوء مصرف آب و عوامل موثر در وضعیت کمیت و کیفیت منابع آب، راهکارهای موثر در کاهش آب مصرف آب، ارتباط آب با محیط زیست کم آب از مهمترین موضوعات مطرح شده در طرح داناب است.
زندی افزود: به منظور تعیین اثربخشی این طرح از آزمون ها، پیش آزمون ها و پس آزمون ها و استفاده از اقلام آموزشی مانند کتابها بروشورها و جوایزی چون کلاه های طرح داناب، جلیقه ها و همچنین دیگر اقلام تشویقی استفاده می شود.
وی بیان کرد: همچنین اجرای مسابقه داناب با در نظر گرفتن جوایز جداگانه با دریافت مقاله ها عکس ها فیلم ها و نقاشی نیز اجرا می شود.
مسئول اجرای طرح داناب شرکت آب منطقه ای استان کرمان تصریح کرد: اختتامیه این طرح در اواخر اردیبهشت ماه همراه با جشنواره ای در خصوص گسترش سواد آبی با همکاری آموزش و پرورش برگزار خواهد شد و ناجیان آب معرفی و از آنها و عوامل فعال این طرح تقدیر خواهد شد.
وی افزود: ۳۰ نفر از کارشناسان شرکت آب منطقه ای و روابط عمومی های شرکت های تابعه از آبان سال گذشته در اجرای این طرح مشارکت دارند.
وزارت نیرو چند سالی است که طرحی را با عنوان "داناب"(طرح دانشآموزی نجات آب) در دستور قرار داده که براساس آن دانشآموزان دورههای متوسطه با نحوه مدیریت مصرف آب آشنا میشوند که با توجه به کاهش بارندگیها و وقوع خشکسالی طی سال های اخیر، اجرای این طرح بسیار ضروری به نظر میرسد.